torsdag 8 december 2011

Intervaller

15 minuters uppvärmning, därefter 8*400 meters intervaller med 15 minuters nedjogg efteråt stod på schemat ikväll. Det var ett tag sedan jag körde intervaller, det kändes på flåset om inte annat. Fick med mig mannen som sällskap vilket var trevligt, då är man två som stånkar och stönar - för någon tävlingsgnista infann sig definitivt inte idag. Snarare en känsla av att vilja överleva.
Enligt direktiven från coachen skulle det vara 400 meters-intervall med 200 m joggvila emellan. När man avverkat hälften av intervallerna fick man ståvila i 2 minuter. Gissa om det var tungt att sätta igång efter den vilan? Har inte kört det upplägget förut, då har alla intervaller avverkats efter varandra i rask takt, så detta var något nytt. Kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillade den här varianten bättre eller inte?
Nåväl, i mitt huvud malde tankarna på en bättre form och framför allt en bättre kondis medan jag stånkade mig fram. Jag är glad att det är ett tag kvar till maran.

Något jag definitivt skulle behöva träna mig på är min mentala inställning vid träning/tävling. Jag tycker att den blir sämre ju äldre jag blir. Borde det inte vara tvärtom, att med livserfarenheten kommer ett bättre tänk? När det blir jobbigt finner jag mig själv i tankar som att "nä, nu skiter jag i det här, varför håller jag på? Åh, vad jobbigt, jag är inte i någon bra form." "Långa sträckor är inte min grej - löpning är inte min grej" osv osv. När jag var yngre var jag bättre på att peppa mig själv under träningspass och tävling. Måste verkligen försöka göra något åt det där, för när det väl är dags för maran så har man väldigt många timmar att fundera på. Min styrka däremot, är att jag är så tjurig och envis. Stoltheten sitter i att aldrig ge mig när jag väl håller på!

Hur som helst; från en dag till en annan kom vintern. Skönt, för att det äntligen blir lite ljusare och för att längdskidåkningen snart står för dörren. Mindre skönt när det gäller löpningen, det ÄR lyxigt med bara vägar i december.

Vinterlöpning 2011. Känns som igår.

2 kommentarer:

  1. Du är seriös med ditt schema! På lördag efter 3-timmarsspinn så kommer vi att träffas och diskutera mål inför 2012. Kom vetja! Vi kommer att planera efter ett 26-veckors schema. Du kan ju hänga med på de träningar du vill och passar. Vore skitkul att springa/cykla/simma ihop!

    SvaraRadera
  2. Tack för inbjudan:) Jag kommer antagligen vara slut som artist efter 3 timmars spinning (eftersom jag vanligtvis tycker att 1 timme är fullt tillräckligt!), så jag avböjer denna gång. Men jag följer gärna med er på något träningspass framöver, om det går bra?

    SvaraRadera