fredag 17 augusti 2012

Utflykt i min ensamhet

Strax före lunch tog jag min mtb och en rygga fylld med lite lunchmat och trampade iväg till Gammelstadsvikens naturreservat. Tanken var bara att ta mig till fågeltornet och äta min lunch där.  +23 grader och strålande sol, underbart skönt när jag kom in i skogspartiet och cyklade längs stigar med rötter och stenar. Trixigt, det gällde att vara fokuserad för att inte stå på huvudet. På sina ställen fick jag tack vackert kliva av och leda cykeln.


Väl framme käkade jag min lunch, drack kaffe och åt kexchoklad. Helt ensam, lugnt och skönt. Där och då bestämde jag mig för att fortsätta hela rundan och cykla samma väg som jag sprang igår. Jag hann knappt sätta mig på hojen så fick jag tvärt vika av från stigen; en liten harpalt hade gått sitt öde till mötes och låg mitt på stigen. Det såg ut som den sov. Hade velat lyfta den åt sidan, men flugorna surrade kring den och tanken på att det kanske fanns maskar under den fick mig att låta bli. Tur att jag inte cyklade över den.
Stackars liten.
Att cykla mountainbike är så himla roligt, även om det är trixigt och bitvis svårt. Jag kan bli rätt förbaskad när det inte går som jag vill, men idag njöt jag bara av cyklingen och lyckades hålla mig på två hjul - inga krascher den här gången.

Hög fokus för att inte köra av spången.
Efter 2 mil var armar och ben rätt trötta. Men det var en fin utflykt som jag gärna gör om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar