tisdag 12 juni 2012

Bikefit

Nu har jag gjort vad jag kan för att få en så dräglig Vätternrunda som möjligt på lördag. Utebliven träning går inte att göra så mycket åt vid det här laget, men inställningarna på cykeln går däremot att fixa. Så jag åkte upp till Jorma Metsävainio i Råneå, en man som äger en liten cykelbutik/verkstad mitt ute i ingenting. Och han kan det här med cyklar.
Han ägnade 2,5 timmar åt att få min Contessa fixad efter mina mått. Jorma började med att mäta allehanda kroppsdelar på mig, sedan fick jag göra ett rumpavtryck för att mäta bredden mellan mina sittbensknölar och stå på en specialplatta så att han kunde titta på mina fotvalv.
Därefter konstaterade han att jag behövde en ny sadel (!) som var lite bredare, att jag behövde komma längre bak på cykeln för att få en mer optimal sittställning samt mer kraft i benen och att clipsen på mina cykelskor behövde flyttas någon centimeter.
Allt detta fixade han åt mig, plus att han även justerade mina växlar och skruvade och fixade lite med styret.
Bikefit till det facila priset av 500 riksdaler. Jag tycker inte att det är något att säga om - ett fynd! Vilken service!

Sen var det ju det här med min sadel. Jag beställde en ny för någon månad sedan eftersom jag fick så ont i de lite mer ömtåliga regionerna. Beställde en Selle-sadel, anpassad för kvinnor. Den underlättade enormt, men dessvärre har jag inte känt att jag suttit på mina sittben utan fått ont på helt andra ställen. Trott att det ska vara så, men det fick jag erfara idag att det ska det inte. Sadeln har alltså varit lite för smal för mig, jag har inte suttit på sittbenen överhuvudtaget.
Så nu har jag en ny sadel, som jag inte minns namnet på, men där jag känner att det avlastar på ett helt annat sätt.
Sen är det väl ingen kioskvältare att byta sadel alldeles innan en 30-milatur, men det kan inte hjälpas.

Vi ska bekanta oss på lördag!

1 kommentar:

  1. Linda, hur har det gått? Väntar på uppdatering här!! :) Hoppas vättern gick fint och att du mår bra!! Kram!!!

    SvaraRadera