tisdag 1 februari 2011

Stegen avklarad

Efter mycket gruvande idag så har jag slutligen avklarat dagens intervallstege. Med tusingarna hyfsat färskt i minnet så var det inte direkt så att jag såg fram emot passet idag. Jo, jag såg fram emot när halva interallstegen skulle vara avklarad, så att jag bara hade de korta kvar. Har ni märkt att det huserar en latmask inom mig?
Staffan tipsade mig om hur man lägger in olika etapper på intervaller i Garmin, och eftersom jag inte har tålamod med sånt där tryckande och grejande så överlät jag det till min man. Snabbt hade han fixat in "stegen" i klockan så det var bara att byta om och ge sig i kast med intervallerna. Ja, visst traskade jag omkring här hemma medans jag bytte om och beklagade mig. Tänk om jag inte orkar? Tänk om jag tar ut mig så mycket under den första så att jag inte orkar med de övriga? För fatta vilket nederlag om jag skulle vara tvungen att GÅ hem. Där går gränsen. Till slut var min man så less på att höra mig så han formligen körde mig på porten. "Ge dig iväg ut nu så att du får det överstökat någon gång..." Och eftersom ingen ville tycka synd om mig så fick jag så lov att ge mig iväg.
Värmde upp i 15 minuter innan jag gav mig i kast med den första intervallen:

6 minuter: Siktade på att hålla mig kring 4,45-tempo. Lyckades hålla 4,33.
Joggvila.
5 minuter: Siktade på samma som ovan, landade på 4,43. Den här intervallen blev lite hackig p g a rödljus.
Joggvila.
4 minuter: Den här var tyngst av alla, för den här kändes i benen. Här trodde jag nog att jag skulle landa på 5-minuterstempo, men lyckades fixa 4,37.
Joggvila.
3 minuter: Här försökte jag koppla bort alla tankar på klockan och bara springa, springa, springa - lyssna på musiken och go with the flow som jag inte tyckte att jag hade i kroppen. Landade på 4,39-fart.
Kort ståvila och därefter joggvila.
2 minuter: Nu jädrar i min låda är det bara att köra, "endast" två minuter kvar. 4,31-tempo.
Hastig ståvila och snabbt in på joggvila.
1 minut: Hurra, snart är det över och jag får komma hem. Ger det jag har kvar i kroppen, håller 4,02-tempo.
Joggvila.
Därefter 1 km lugn jogg hemåt, men här blev det nåt fel i inställningarna på klockan för den tyckte att passet var slut och tog inte med nedjoggen.
Nåväl, passet var över och jag var så nöjd.
Väl innanför dörren hemma så kastade jag mig över datorn för att rapportera till bästa coachen. Därefter avslutade jag med att köra styrkepass och käka lite.

Nu ska jag hoppa in i duschen. Imorgon har jag egentligen vilodag, men eftersom jag ska på tjänsteresa torsdag-fredag så kör jag torsdagens pass imorgon. Det blir ett vanligt distanspass och just nu känns det riktigt skönt!

Dagens pass:
Distans: 8,14 km (9,14 med nedjoggskilometern som inte kom med)
Tid: 45,03 min
Medeltempo: 5,32 min/km

1 kommentar:

  1. Bra jobbat och kul att det funkade med Garmin!!

    Själv försökte jag mig snabbdistans idag och det gick käpprätt åt hel****...en dålig dag eller bar att inse att jag är en bra bit från höstens form trots att jag tränat på hyggligt i vinter...

    SvaraRadera