söndag 6 februari 2011

Lång vila och långpass

Kom hem från tjänsteresan i fredags kväll, rafsade ihop lite ny packning och sedan bar det av upp till mina föräldrar. Vi har tillbringat hela helgen hos dem och haft det lugnt och skönt; ätit, läst, vilat, byggt snögrotta, åkt spark och besökt Jokkmokks marknad. Mina föräldrar bor i en by ca 4 mil från Jokkmokk, så det är nära att ta sig dit. Marknaden var sig lik; mycket folk, många marknadsstånd med mycket krafs men också en del sameslöjd, mat och en hel del godis. Jag köpte ett jättefint renskinn som ska pryda golvet i sovrummet hos oss hade jag tänkt.
I min hemby har de börjat med en väldigt fin tradition i samband med vintermarknaden de senaste åren. De flesta av by-borna hjälps åt att göra islyktor som de pryder vägkanterna med runt om i byn. Snöhögar och infarter har fullt av ljuslyktor. En del är väldigt händiga och gör snöskulpturer som de pryder med ljus och på bondens äng har någon gjort en stor soluppgång av färgade ljuslyktor. Igår tog vi en lång sparktur på kvällen för att bevittna islyktorna i all sin prakt. Det var så otroligt fint, jag blev glad ända in i själen!
Idag kom vi tillbaka till stan igen och långpass stod på schemat. Skulle bara checka av träningsschemat för att se hur långt dagens pass var, när jag ser att jag egentligen skulle ha sprungit ett pass under lördagen. Aj, aj, aj. Hur kunde jag missa det? Jag trodde att jag hade vilodag lördag, tog med mina träningskläder under helgen utifall att jag skulle ha tid att klämma in ett extra pass, vilket inte blev av. Det stod 7,5 km medelhård distans med tidtagning på schemat. Mailade coachen ikväll för att fråga när jag skulle klämma in det passet. Fick till svar att jag skulle byta ut något av passen under kommande vecka, så då ryker torsdagens medelhårda 8-kilomterspass och in kommer istället 7,5 km tidtagning.
Nåväl, inget att göra åt det.
Dagens pass var iallafall 20 km och de första 8 kilometrarna kändes tröga. Hela helgen har jag varit trött i kroppen, tror jag har sovit för mycket, så det var antagligen därför det kändes lite motigt. Men sen lossnade det och löpturen flöt på bra. 20 km avklarade i -17 grader, funkade bra tack vare mitt "gristryne". Snart har jag gjort bort den värsta perioden av min vinterlöpning, jag känner mig riktigt stolt som har fixat alla pass hittills utomhus! Till veckan har de lovat sol och hyfsad temperatur, jag ser verkligen fram emot det!
Ljuslyktor av is i form av droppar, så himla fina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar