torsdag 27 januari 2011

Vårväder

Idag har vi äntligen fått smaka på vårväder. Det har varit helt ljuvligt, nollgradigt och en liten glimt av solen. Tyvärr hade solen gått ner när jag jobbat klart för dagen, men jag är nöjd över att få ta del av "värmen" iallafall.
Dagens pass enligt mitt schema var lätt distanspass 8-10 km, eftersom det här är återhämtningsvecka. Men vad fasen, hur lätt är det att hasa på i prattempo när vädret var så underbart? Jag som haft förkylningskänning till och från hela veckan tyckte att det skulle bli rätt bra med ytterligare ett långsamt pass, men det var som om kroppen och knoppen ville något annat ikväll. Det gick lite fortare än tänkt helt enkelt. Läste häromdagen ett inlägg på Marathonbloggen där Petra skrev om det här med att variera sitt tempo på olika löparpass. Jag kan känna igen mig i det där, det är som att kroppen bara vill köra på i en och samma fart. Jag behöver helt enkelt skärpa till mig och springa lugnt när det är lätta distanspass och hårt när det är t ex intervaller. Nu blir det bot och bättring på den fronten.

Innan jag drog ut på mitt pass idag så käkade vi middag i vanlig ordning. Det stod pannkaka på matlistan, en rätt som jag inte är så värst förtjust i. Så jag svängde ihop den omskrivna Colting-pannkakan till mig själv istället. Där ett tag figurerade detta otroligt enkla recept på var och varannan träningsblogg. Så jag testade det idag och det var gott! 1 mosad banan, 2 msk jordnötssmör och 5 ägg. Käkade detta med blåbär, så det var nog egentligen mer ett mellanmål än en middag men det gick bra att springa 40 minuter senare utan att få håll.

Coachen brukar ge oss adepter utmaningar vecka för vecka, något vi ska tänka lite extra på. Förra veckan skulle vi sträcka på oss under alla löppass och öppna upp bröstkorgen. Denna vecka kom det en lite annorlunda uppmaning; vi ska fira! Fira löppass, extra vilodagar, influensa som håller på att gå över o s v.
Hon är helt enkelt bara bäst, hon MarathonMia. Tänker på allt... Och jag ska absolut fira! Fira att jag har lyckats följa träningsschemat någorlunda sista tiden. Att jag, peppar peppar inte åkt på ytterligare någon förkylning. Och framför allt; att jag känner träningsglädje inför, under och efter mina pass! Tänker käka gott, mysa med familjen och vara ute (i det förhoppningsvis fina vädret) hela helgen. Avslutar sedan med ett långpass på söndagen, då väderrapporten lovar en stor sol över Norrland. Snacka om att fira, va!

Dagens pass:
Distans: 9,01 km
Tid: 47,15 min
Medeltempo: 5,14 min/km
Coltingpannkaka - mer ett mellanmål än middag. Men gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar