tisdag 18 januari 2011

Urlakad

Idag stod det intervaller på schemat; 4*1000 m med 15 min uppvärmning. Gruvade lite innan passet, men tog tjuren vid hornen och drog ut efter att barnen nattats. Men fy fan säger jag bara. Ja inte åt barnen, utan åt dagens pass.
Joggade lätt i 6 och nånting-fart i två kilometer och sedan tänkte jag att nu kör jag.
1:a kilometern: Gick ganska okej. Coachen hade skrivit att jag helst skulle hålla 4,30-4,45-fart. Och yes, det gick bra första intervallen. Höll mellan 4,30 till 4,45 och var nöjd när första sträckan var tillryggalagd. Men sen uppstod ett litet problem; hur skulle vilan mellan intervallerna ske? Ståendes med pust och frust eller joggandes och isåfall i vilken fart då? Jag joggade på i sakta mak och därefter var det på't igen.
2:a kilometern: Gick inte alls lika okej. Försökte hålla 4,30 men insåg efter en halv kilometer att det inte skulle hålla. Hjärtat höll på flyga ur bröstkorgen på mig och jag tvärstannade och drog efter andan i några sekunder. Nederlag. Fortsatte därefter men farten landade kring 4,50. Joggvilade en stund och därefter var det dags.
3:e kilometern: Här var det tungt, men lyckades åtminstone hålla mig under 5,00-km-fart. Låg någonstans kring 4,55. Joggvila.
Slutligen, 4:e kilometern: Här var det gode tungt. Lyckades bara vid någon kort tillfälle komma under 5,00-km-fart. Klockan låg nästan konstant på 5,03-fart. Stackars Garmin skrek ut sin förtvivlan över min höga puls, men jag ignorerade och malde på.
När den sista kilometern var över så joggade jag sakta hem och jag vill lova att jag var trött i kroppen! Till råga på allt så hade ju coach Mia mailat och sagt att jag skulle vara snygg och sträcka på mig under varje löppass denna vecka. Och det gjorde jag, men jag vette fan om jag kände mig så snygg efter mina intervaller. Mer som en urvriden trasa.
Imorgon står det styrkeövningar på schemat, men eftersom jag ska iväg på tjänsteresa tors-fre så tror jag att jag klämmer in torsdagens pass imorgon och då är det fartlek som ska avverkas. Det gillar jag, för då är man fri att köra lite hur man vill.

Dagens pass:
Distans: 8,68 km
Tid: 48,43 min
Medeltempo: 5,36 min/km

Kom på efter passets slut att det kanske hade varit bättre att ställa in Garmin på intervall, jag körde "som vanligt" vilket innebar att jag hela tiden fick vara på lysknappen för att se hur jag låg till fart-och kilometermässigt. Hur gör ni som är mer rutinerade på intervaller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar