söndag 23 januari 2011

Långpass

Vaknade imorse och slängde en blick på termometern; -19 grader. Jag trodde inte mina ögon! Blev så besviken, här hade jag ju laddat för skidåkning med barnen och därefter ett långpass enligt det schema som coachen gjort åt mig.
Ägnade dagen åt matlagning, bakning och besök så jag fick ju en del gjort iallafall. Och tänka sig, när vi hade fikat klart och vårt besök åkt hem så visade termometern -14 grader, som gjort för ett långpass med andra ord:)
Ut med Garmin på bron för satellitsökning, på med 3 kg kläder, i med lurarna i öronen och iväg. Så skönt att komma ut. Jag lade rundan kring olika bostadsområden och ett varv kring centrum innan jag slutligen kunde styra stegen mot ju-jutsu-hallen där min man och barn var och tränade. Fick springa lite extra kringelikrokar för att få ihop mina 18 km, lite svårt det där att veta var man landar om man inte mätt ut en exakt sträcka innan man beger sig ut.
Tyckte iallafall att passet gick bra, jag höll hyggligt jämnt tempo per kilometer. Mitt enda bekymmer under löpturen var att vattnet i vätskebältet frös till is medans jag sprang. Ingen hit direkt. Försökte värma öppningen på flaskan (där isproppen satt) med tungan, men det gick inget vidare. Laddade på med varmt vatten innan, eftersom jag vet att detta med isbildning kan hända. Nästa gång får jag ta hett vatten.

Nu till veckan så har jag en s k "återhämtningsvecka", som börjar med vilodag imorgon och lätt distanspass på tisdag. Men eftersom jag missade ett pass denna vecka så tänker jag ta igen det under nästkommande istället. Nu blir det kvällsfika innan det är dags för sängen och lite välbehövlig sömn, sonen har vaknat halvsex båda dagarna denna helg...

Dagens pass i siffror:
Distans: 18,04 km
Tid: 1h 42 min 50 sek
Medeltempo: 5,42 min/km

Nöjd med helgens löppass!

1 kommentar:

  1. Jag svarar här på din blogg angående mängden jäst, 1 pkt jäst ska det vara.! Lycka till med baket, det blev underbart gott!

    SvaraRadera