tisdag 22 november 2011

Klara, färdiga, spring!

Idag gick startskottet för min marathonträning. Coachen har knåpat ihop ett marathonschema åt mig med ett lite annorlunda upplägg. Ett av mina önskemål var att få träningsschemat per vecka, och se; ikväll när jag öppnade mailen så fanns där ett veckoschema med start idag. Snacka om rivstart!
Det var bara till att dressa om och bege sig ut i mörkret. Dagens pass bestod av 8 km lätt distans med efterföljande styrkepass*2 omgångar. Det blev 9,3 km med 1 varv av styrkepasset. Herrejisses, jag var ju faktiskt på core igår - jag kan ju inte börja med att bränna ut mig! Hur som helst så känner jag mig faktiskt rätt taggad till löpningen just nu, jag önskar bara att kroppen ska hålla ihop denna vinter.

Premiärturen på schemat avklarad - check!
När jag ändå är igång så måste jag passa på att tipsa om ett par superbra vantar som jag införskaffade i helgen. Det är en tunnare fingervante/handske i en och samma vante. Jag avskyr att frysa när jag springer eller åker skidor, speciellt om händerna. Jag har sedan förra vintern ett par helt suveräna handskar från Craft som jag använder när det är riktig vinter med flera minusgrader (har testat dem vid -27 grader och händerna var varma hela löppasset igenom). Nackdelen är att de är alldeles för varma för att använda den här perioden. Därför införskaffades de här tunnare vantarna där man kan välja att vika ner själva vanten om händerna blir för varma, så att man bara har fingervantarna framme. Kan varmt rekommendera dem! (Och nej, jag är inte sponsrad av Craft. Bara imponerad av deras funktionella kläder!)

Vanten blev vitprickig när jag fotade, syns ej "på riktigt".

Tumvante..

...som simsalabim blir till en...

...fingervante. "Överskottet" viker man in vid handryggen!

2 kommentarer:

  1. Kul att du är igång med löpschemat! :)

    Bra jobbat i måndags! Roligt att du var tillbaka på sadeln! :)

    SvaraRadera
  2. Bra med planerat schema. Kan ju bara ta dig till toppen! Ska bli kul att följa. Vilken mara gäller? är det sthlm?

    SvaraRadera