onsdag 1 december 2010

Klen som kokt spaghetti

Kände mig lite piggare idag så jag valde att åka in på jobbet. Hade bl a lovat mina kollegor att vi skulle gå och träna tillsammans och det ville jag inte ställa in. Vi har ett stillasittande jobb så man får ta alla chanser som bjuds till att röra på kroppen. För några veckor sedan var en sjukgymnast från vår företagshälsovård och föreläste om vikten av att röra på sig under arbetstid när man har ett stillasittande jobb. Enligt en forskningsrapport som hon tagit del av, så spelar det inte någon roll om man motionerar en timme per dag om man sitter 8 timmar på jobbet - risken för hjärtinfarkt är ändå överhängande. Så därför menar hon att det gäller att försöka stå så mycket man kan under dagen, samt hämta vatten/kaffe/te för att få spontana pauser i  arbetet där man samtidigt rör på sig lite.
Mitt mål på jobbet är därför att försöka få mina kollegor att variera sin arbetsställning varje timme. Själv är jag som en duracell-kanin på jobbet; springer hit och dit, fram och tillbaka, så jag oroar mig inte så mycket för egen del...
Träningspasset idag blev Functional Moves. Har inte testat det tidigare, men jag tyckte att namnet lät liksom lite mjukt och bra när jag bokade det. Det var det inte. Mina ben skakade under passets gång och efteråt hade jag svårighet att ta mig nedför trappan på gymet. Trots en del löpträning under de senaste åren så kändes mina ben som två överkokta spaghettis. Som om jag aldrig hade rört på dem överhuvudtaget. Usch. Och därtill min förkylning som gjorde att jag svettades och stånkade som aldrig förr.
Kan inte skryta med att jag kände mig stark och smidig.

Så jag kom till insikt om en sak; jag får inte slarva med coachens styrkepass. Roligt är det inte, men det är absolut inte kul att känna sig som en klenis heller så nu blir det skärpning. I det långa loppet hjälper det ju mig att bli en starkare löpare. Hur motiverar ni er till att ta tag i styrke-och rehabövningar?

Imorgon står lätt distanspass på schemat, om jag fortfarande känner mig lite smårisig. Känner jag mig pigg så blir det intervaller. Jag anar att det lutar mer åt det första alternativet. Vad jag däremot vet är att jag kommer att ha ont i kroppen när jag vaknar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar