söndag 12 december 2010

Fick ett bakslag i förkylningen; två dagar efter mitt senaste löppass så vaknade jag med känningar i öron och hals igen. Snacka om att dra ur proppen, jag tappade motivationen totalt. På jobbet går alla runt och hostar och snörvlar så jag insåg med ens att den här vintern kommer att bli en riktig utmaning när det gäller att hålla sig frisk.
Har alltså sprungit 1 pass på 14 dagar och kännt stress över alla pass som bara passerat på papper och inte i löpsteg. Men jag vilade, vilade och vilade ända tills idag och nu känner jag att kroppen är återhämtad. Har nu, med alla förkylningsturer i färskt minne, införskaffat en Airtrim för att underlätta mina löppass i vinterkylan.
Ikväll skulle den provköras för första gången. Stötte på 2 personer under löprundan; den ena stirrade men fortsatte sin promenad men den andra, en liten pensionärsdam, stannade och stirrade ända tills jag hade försvunnit ur sikte. Stackarn, där kommer jag lufsandes i mörkret och ser ut som värsta Darth Vader, eller någon ännu läskigare som typ Jason från Fredag den 13:e-filmerna. Hon trodde säkert att jag skulle attackera henne.
Men oavsett hur det såg ut så funkade masken superbra! Luften var behaglig att andas. Den enda bekymret, om man nu ska hitta något negativ, är att jag är en sån där löpare som snorar när jag springer och det var lite snorigt där inne i masken. Så vid tre tillfällen var jag tvungen att dra ned den för att få spotta och fräsa. Men annars var den helt suverän. Efter passet kände jag mig superfräsch i halsen också, inte lika ansträngd som när man har andats kalluft. Helt klart värd sina 400 spänn och jag kan varmt rekommendera den till er andra som slirar runt i minusgrader, vare sig det är löpning eller längdskidåkning.

Dagens pass:
Distans: 9 km
Tid: 45,43 min
Medeltempo: 5,04 min/km
Dagens löppass i -15 grader funkade klockrent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar